First week! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Melanie en Kaylee - WaarBenJij.nu First week! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Melanie en Kaylee - WaarBenJij.nu

First week!

Door: Melanie en Kaylee

Blijf op de hoogte en volg Melanie en Kaylee

23 Augustus 2015 | Finland, Jyväskylä

Daar gingen we dan 15 augustus 09:55 de lucht in naar Helsinki, om vervolgens daar tot maandag in een hotelletje te overnachten om de hele stad te gaan verkennen! De vlucht is voorspoedig gegaan en we kregen ook nog gratis eten en drinken verzorgd door de KLM! Super service.

Wat een hel om met een koffer van 23 kilo en een tas van 8 kilo de hele stad door te lopen om vervolgens opzoek te gaan naar je hotel... pfff wat waren we kapot! Helsinki was echt een super leuke stad we hebben in 2 dagen erg veel bekeken. De eerste dag hebben we de winkeltjes bekeken om lekker te shoppen. De tweede dag hebben we een kerkje bekeken, we zijn naar de haven geweest en ook nog in een reuzenrad geweest waardoor we de hele stad konden zien. Ook kwamen we een Nederlandse meneer met zijn friettent tegen, dit konden we natuurlijk niet overslaan en namen lekker een patatje en een frikandel!

Maandag ochtend vertrokken we om 9 uur ‘s ochtends met de trein naar Jyväskylä. Een trein reis van 4 uur, maar alles wat we onderweg zagen was erg mooi! Veel bossen, meren en houten hutjes. Om kwart over 1 kwamen we aan op central railway station in Jyväskylä. Er was afgesproken dat we hier werden opgehaald. Na 20 minuten was er nog niemand. Wat waren wij boos zeg!

Het begon dus al lekker.. gelukkig kwam er een vrouw die ons naar ons verblijf bracht. We kregen een rondleiding en werden naar onze kamer gebracht. De kamer is lekker ruim en er is alles wat we nodig hebben. Wel hebben we een gezamenlijke keuken met 2 Duitse jongens, 1 Fins meisje en nog 1 Nederlands meisje. We hebben meteen de stad verkend en hebben enorm veel boodschappen gehaald. We moeten wel erg wennen aan de prijzen hier, veéeéel duurder dan in Nederland! Ook moeten we erg wennen aan de steile wegen. De meeste mensen fietsen hier op een mountainbike, wij kregen een normale fiets met maar een aantal versnellingen..

Dinsdag werden we opgehaald door onze begeleider Seija Rossinnen, ze bracht ons naar de andere campus waar we vervolgens 2 Finse studenten ontmoette. Salli een meisje van 19 jaar en Heigge een jongen van 19 jaar, waar we vervolgens mee gingen lunchen. Ze hebben ons rondgeleid door de school. Wat ons opviel was dat de school er erg schoon en netjes uitziet. De leerlingen eten in de middag allemaal warm, verzorgd door de school! De Finnen die vertrouwen heel erg op elkaar en laten hun tas in de pauze allemaal in de hal staan. Wij vonden dat toch niet zo een prettig idee en namen onze tas mee naar binnen.

Salli is onze tutor, dit betekend dat zij ons rondleidt en begeleidt door de stad. Als wij vragen hebben kunnen we bij haar terecht. Op zich is dit best wel lastig, omdat ze niet heel goed Engels spreekt. Ze wil dit graag leren en wij helpen haar hierbij. Ook vertelde ze ons dat ze in december naar Alkmaar komt om vervolgens daar 6 weken stage te lopen. Het zou ons erg leuk lijken om haar daar weer te ontmoeten en rond te leiden!

Woensdag werden we verwacht op onze stage om half 9. Kaylee was die dag ervoor al helemaal niet lekker maar liet dit niet merken en ging toch door! Melanie werd in die nacht ook ziek, dus de volgende ochtend konden wij niet naar onze stage.. We hebben 3 dagen in bed gelegen met de griep.

Vrijdag middag knapte we allebei een beetje op, gelukkig! Zaterdag zijn we naar een strandje geweest hier in de buurt en hebben daar lekker in de zon gezeten, want ja, ook hier is het nog mooi weer! In de avond zijn we naar de haven gelopen, hier was een groot feest. Wat ons ook opvalt is dat de jongeren veel buiten afspreken. In parken of op grasvelden zitten ze allemaal gezellig bij elkaar, er is hier geen overlast van. We hebben ook nog wat gedronken in het centrum.

Vandaag staan de huishoudelijke taken op het programma, want helaas dat moet ook gebeuren.. Van boodschappen tot schoonmaken haha. Morgen moeten we om half 9 op onze stage zijn, we zijn hier erg benieuwd naar en hopen op een leuke tijd!

De eerste week is super snel gegaan en we hebben het erg naar ons zin, volgende week zullen we weer een berichtje erop zetten. Tot snel! xxxxx

• 23 Augustus 2015 - 12:04

Marjola:

Leuk reisverslag meiden en heel veel succes morgen op jullie stage.

• 23 Augustus 2015 - 12:31

Jolanda:

Leuk om te lezen! Succes! !

• 23 Augustus 2015 - 14:07

Linda En Andre:

Fijn om te lezen dat jullie het samen zo naar jullie zin hebben - ondanks de griep. Heel veel succes en plezier morgen op jullie 1e stagedag. ❤️

• 23 Augustus 2015 - 18:52

Opa En Oma:

erg leuk genieten maar en skype nog een keer vinden we ook gezellig en kunnen we zien of jullie
    er goed uitzien en de kamer netjes lhouden met kusjes voor allebei opa en oma

• 23 Augustus 2015 - 18:52

Opa En Oma:

er goed uitzien en de kamer netjes lhouden met kusjes voor allebei opa en oma

• 23 Augustus 2015 - 19:16

Ina Vink:

Wat ontzettend leuk om het allemaal te volgen via jullie verslagen. Succes en ook genieten!

• 25 Augustus 2015 - 08:47

Rianne Roedema (mentor):

Hoi meiden,

Wat een leuk verslag. Ik zal het morgen ook aan de rest van de klas laten lezen. Ik hoop dat het weer wat beter met jullie gaat. Geniet er van!

• 26 Augustus 2015 - 18:30

Melanie En Kaylee :

Bedankt voor jullie lieve reacties
    xxx Melanie en Kaylee

• 30 Augustus 2015 - 21:32

Anita:

Leuk om te lezen meiden, geniet van jullie leuke avontuur.
    Groetjes Ron en anita